Technika
SDH Přestavlky
Zásahové vozidlo DA 12 - Avia
A 30
Nové značení DA 10 - L 1 MS
Popis zásahového vozidla
Automobil pro přepravu požárního družstva, přenosné motorové stříkačky
a požárního nářadí.
Karoserie je postavena na speciálně upraveném podvozku AVIA 30 (proto
v názvu vozidla označení A 30), který vyráběla pražská automobilka
AVIA v licenci francouzské firmy Renault-Saviem.
Podvozek je od nákladního vozu AVIA 30, má svařovaný žebříčkovitý
rám,teleskopické tlumiče,robustní silenbloky (silné gumové
tlumiče),regulátor brzdového tlaku,regulovatelný sklon
reflektorů.Motor je uložen nad přední nápravou mezi koly.Zadní náprava
je hnaná. Rozměry
délka ...... 5850mm
šířka........ 2230mm
výška vozidla.....2800mm
Hmotnosti
pohotovostní hmotnost .......4350 kg
užitečný náklad ..... 800 kg
skutečná celková hmotnost...... 5150 kg
Motor - Obsah - 3 319 cm3
Výkon - 58,8 kW
Čerpací zařízení -
Čerpadlo - PS 12
Jmen. pracovní tlak - 800 kPa
Výkon - 1 200 l/min
Ostatní údaje
Max. rychlost - 77 km/hod
Spotřeba paliva - 13.5 l/100km
Historické vozidlo
DA T 805
Popis zásahového vozidla
Lehký nákladní automobil s pohonem všech čtyř kol. Vůz se vyznačuje
velikou světlou výškou (400m) a krátkým rozvorem (2700mm). Tím je
velice obratný i v těžkém terénu, kde přemáhá snadno mnoho překážek.
Tomu napomáhá i nízká hmotnost (dle typu se pohybuje) kolem 3000 kg,
celková pak 5200 kg. Redukce v kolech nemají za úkol pouze zvýšit
výšku vozidla, ale i odlehčit namáhání rozvodovek, diferenciálů a
převodovek, to vede k úspoře materiálu, hmotnosti a i výkonu motoru.
Proto je ve vozidle použit motor o objemu 2,5l a výkonu pouhých 75k.
Rok výroby 1953.
Technická data
Výrobce: |
Tatra n.p. |
|
Kopřivnice |
|
Československo |
Karoserie:
Podvozková s centrální nosnou troubou, vpředu přišroubovány převodovky
s přední rozvodovkou, vzadu zadní rozvodovka. Na pomocném rámu ze dvou
podélníků s příčníky namontovaná celokovová budka řidiče, za ní
valník. V případě skříňového typu byl rám snížen.
Motor:
čtyřdobý zážehový vidlicový (V90°) osmiválec s rozvodem OHV, se suchou
klikovou skříní. Kliková skříň, hlava válců a sací potrubí jsou z
lehké slitiny
Typ |
T603A |
Vrtání |
75 mm |
Zdvih |
72 mm |
Objem motoru |
2545 cm2 |
Kompresní poměr |
6,5:1 |
Max. výkon |
56 kW (75 k) při 4200 ot./min
|
Max. točivý moment |
155 N.m |
Karburátor |
dvojitý Motorpal-Solex 30
UAAIP - spádový |
Chlazení |
vzduchem, 2 axiálními
větráky poháněnými klínovými řemeny od klikového hřídele s
termostaticky ovládanou klapkou za výstupem vzduchu z motoru v
zadním nárazníku, mezi válci přisává čerstvý vzduch. Po obou
stranách motoru olejové chladiče |
Vzduchový filtr |
odstředivý s olejovou
náplní |
Zapalování:
dynamoakumulátorové s odstředivou regulací předstihu
Elektrická instalace: 12
V dynamo Pal 130W. U rádiovozu montováno dynamo i do pravého větráku
Převodovky:
čtyřrychlostní bez synchronizace, řazení zubovými spojkami. Přídavná
převodovka dvourychlostní, bez synchronizace, řazení zubovými spojkami
Spojka: suchá
jednokotoučová s mechanickým ovládáním
Přední náprava: kyvné
polonápravy, s redukcí v kolech
Zadní náprava: kyvné
polonápravy, s redukcí v kolech
Pohon: stálý pohon zadní
nápravy, přepínatelný pohon přední nápravy, uzávěrky obou diferenciálů
ovládané jednou pákou
Řízení: šnekové s
dvojitou kladkou
Brzdy: bubnové,
hydraulické, jednookruhové. Parkovací s mechanickým převodem na zadní
kola
Pneumatiky: 7,00 x 16
Ráfky: 7,00 x 16
Pérování: torzními
tyčemi.
Tlumiče: hydraulické,
pákové, dvojčinné
Hmotnosti: |
pohotovostní:
|
2 750 kg |
|
užitečná:
|
2 450 kg, v terénu 1 700 kg |
Rozměry: |
rozvor náprav:
|
2 700 mm |
|
rozchod kol vpředu /
vzadu: |
1 600 / 1 600 mm |
|
světlá výška: |
400 mm |
|
celkové rozměry
(délka x šířka x výška): |
4 720 x 2 195 x 2 600 mm |
Stoupavost: |
Rychlostní
stupeň |
Přídavný
převod |
|
|
silniční |
terénní |
|
1 |
33,3 % |
96,1 % |
|
2 |
13,7 % |
32,8 % |
|
3 |
6,3 % |
16,3 % |
|
4 |
2,9 % |
8,9 % |
|
Z |
24,0 % |
60,4 % |
Max. rychlost: 80 km/h,
70 km/h při plném zatížení
Spotřeba: 24 l /100 km
Objem palivové nádrže:
100 l |